طلاق از طرف زن

زن به هیچ عنوان نمیتواند بدون دلیل و بدون رضایت از شوهر خود طلا ق بگیرد.

یعنی بر خلاف اینکه مرد در هر زمانی میتواند زن خود را طلا ق بدهد، ولی زن برای اینکه بتواند از شوهر خود طلا ق بگیرد باید دلیل قانع کننده داشته باشد.

اگر هم زن، بدون داشتن دلیل، دادخواست طلاق بدهد، دادخواست او رد میشود.

آیا زن هم می تواند خود را مطلقه کند؟

باید بگویم ، بله .

قانون مدنی به زن هم در موارد مشخص شده ای اجازه داده از دادگاه درخواست کند که او را مطلقه نماید ولو اینکه شوهر موافق نباشد.

چه راه هایی برای طلاق زن وجود دارد ؟

عدم پرداخت نفقه از سوی همسر

طبق ماده 1129 قانون مدنی در صورتی که زن بتواند امتناع شوهر از پرداخت نفقه و یا عجز او را پرداخت در دادگاه ثابت نماید. دادگاه شوهر را مجبور به طلاق زن می کند.  و چنانچه شوهر حکم را اجرا نکند خود دادگاه یا نماینده او اقدام به اجرای صیغه طلاق و امضای سند طلاق خواهد کرد.

عسر و حرج زن

شاید بتوان گفت مهم ترین و فراگیر ترین راه برای طلاق زن و درخواست طلاق زوجه، طبق ماده 1130 قانون مدنی، زن این حق را دارد. که در صورتی که ادامه زندگی مشترک برای او با مشقت همراه باشد از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند.  این مورد مشمول عسر و حرج قرار می گیرد.  که از مصادیق عسر و حرج می توان ترک زندگی مشترک خانوادگی از سوی مرد، اعتیاد به مواد مخدر محکومیت قطعی مرد به حبس به مدت 5 سال یا بیشتر ضرب و شتم و دیگر سوء رفتارهای مالی غیر قابل تحمل و ابتلاء مرد به بیماری های صعب العلاج و غیر قابل درمان را نام برد. مصادیق عسر و حرج که ذکر شد حصری نیستند و می توان موارد دیگری را هم در شمار آن ها قرارداد. تشخیص مصادیق عسر و حرج با دادگاه است.

 غیبت زوج

بر اساس ماده 1029 قانون مدنی به مدت بیش از چهار سال از مواردی است. که زن بر اساس آن می تواند درخواست طلاق کند.

شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج

شروط مندرج در عقدنامه که در صورت تحقق هر کدام از آن ها، زن می تواند دادخواست طلاق بدهد. توسل به شروط ضمن عقد نکاح به عنوان دلیل برای طلاق به درخواست زوجه ظرایف و پیچیدگی هایی دارد. که مراجعه و مشاوره با وکیل متخصص طلاق را ضروری می نماید.

وکالت بلاعزل طلاق داشتن زن

به عنوان شرط ضمن عقد ازدواج یا بر اساس عقد لازم دیگر.

مدارک لازم برای دادخواست طلاق از طرف زن

  1. سند ازدواج رسمی: در صورت نبود اصل سند ازدواج باید رونوشت آن را از دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح دریافت کنید.
  2. شناسنامه
  3. کارت ملی
  4. و در نهایت اگر مدارک دیگری فیمابین زوجین مبادله یا منحصراً به یک نفر باشد که تأثیر در روند پرونده داشته باشد. قابلیت طرح دادخواست طلاق را دارد. زن در صورتیکه وکالت در طلاق داشته باشد. برای اجرای آن حتما باید برای مرد وکیل بگیرد. و برای خودش هم اگر وکیل بگیرد. دیگر نیازی به حضورش نمیباشد.

مهریه در طلاق از طرف زن

در طلاق از طرف زن  اگر زن تقاضای طلاق نماید صراحت ماده 1146 قانون مدنی میگوید.  چنانچه زوجه کراهتی نسبت به شوهر داشته باشد. میتواند با بذل تمام یا مقداری از مهریه آن هم با احراز عسر و حرج و کراهت و مخاطرات به وجود آمده تقاضای طلاق خلعی را از دادگاه درخواست نماید.  و بقیه مهریه قابل مطالبه می باشد. اگر در رابطه با مهریه هرگونه توافقی شده باشد. زوجه می تواند از آن توافق در دادگاه استفاده کند. شرط تنصیف دارایی فقط در طلاق از طرف مرد می باشد.

نفقه و اجرت المثل در طلاق از طرف زن

در طلاق از طرف زن تا مادام که زن در عده است. نفقه باید توسط زوج به زوجه پرداخت گردد. مگر توافق دیگری توسط آنان در مدت عده حاصل شده باشد.  لکن اگر دخول انجام نشده باشد. نفقه بعد از طلاق به زوج تعلق نمی گیرد.

اجرت المثل و درخواست آن از طرف زن بر مبنای سال ازدواج تا طلاق و برحسب ملائت و مکنت مرد تعیین میشود. که حداقل آن از 7 میلیون ریال طبق نظریه هائی که کارشناسان رسمی شورای اصناف داده اند شروع میشود. لکن محاکم به این اعتقاد هستند اگر توافقی از ناحیه زوجین در ادامه زندگی راجع به اجرت المثل نشده باشد. زن نمی تواند مطالبه اجرت المثل را در هنگام ادامه زندگی زناشوئی از مرد داشته باشد. زیرا ممکن است در آینده نقصان یا ازدیاد برای زوج حاصل شود که محاسبه آن در بعد ممکن نشود.

طلاق از طرف زن در دوران عقد

طلاق از طرف زن در دوران عقد یعنی تا زمانیکه مراسم عروسی و دخول انجام نشده باشد. زن میتواند نصف مهریه را مطالبه کند. ولی اگر دخول انجام شود. و یا اینکه زوجه باکره باشد. طبق ماده 1085 قانون مدنی میتواند با حق حبس و تا مادامی که کلیه مهریه از ناحیه زوج داده نشود.  از هم بستری با زوج امتناع نماید که موجب کراهت یا حق حبس است.

طلاق از طرف زن چقدر طول میکشد ؟

دادخواست طلاق از طرف زن مانند اکثر دادخواست‌های دادگاه سه مرحله را پشت سر میگذارد.

در صورت نارضایتی از حکم دادگاه اول زن و شوهر میتوانند. ظرف مدت 20 روز پس از صدور حکم درخواست تجدید نظر بدهند.

پرونده به دادگاه تجدید نظر استان فرستاده می‌شود. و پس از صدور رای دوم که اغلب با تشکیل جلسه بدون حضور زن و مرد همراه است. تصمیم صورت گرفته به آن‌ها ابلاغ می‌شود.

در صورتی که رای صادر شده به ضرر یکی از طرفین باشد. میتواند مجددا درخواست رسیدگی بدهد.

برای مرحله سوم پرونده به دیوان عالی کشور ارسال میشود.
بدیهی است هر مرحله دادگاه که با اعتراض طرفین رو‌به‌رو باشد،زمان بیشتری لازم دارد.

زمان تقریبی حل و فصل کامل طلاق بین سه ماه تا یک سال است.

هرگاه هریک از بندهای 12 گانه عقدنامه و یا موارد عسر و حرج زوجه قابل اثبات باشد زن می تواند درخواست طلاق از طرف زن را مطرح نماید.

عسر و حرج زن به این معناست که اگر ادامه زندگی برای زن همراه با سختی باشد.  طوری که زن نتواند زندگی مشترک را ادامه دهد. در چنین حالتی با استناد به عسر و حرج می تواند. درخواست طلاق از طرف زوجه را مطرح کند. عسر و حرج شامل مواردی مانند ندادن نفقه ترک زندگی مشترک توسط مرد به مدت 6 ماه متوالی و 9 ماه متناوب اعتیاد خانمان سوز به مواد مخدر یا مشروبات الکلی محکومیت قطعی مرد به حبس پنج سال به بالا ضرب و شتم، مبتلا شدن به بیماری های روانی یا مسری و موارد دیگر.

در چنین شرایطی می توانید با اهرم های فشاری که دارید مانند مطالبه حق و حقوق قانونی خود و یا توافق برای جدایی اقدام کنید.

 غیبت شوهر چنانچه بیش از چهار سال باشد. از موارد طلاق به درخواست زن است.

 بله ترک زندگی خانوادگی توسط شوهر از موارد طلاق به درخواست زن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *